9 Mei 2010

Tingkap


Dua orang lelaki, kedua-duanya sedang sakit, ditempatkan di sebuah bilik yang sama di satu hospital. Seorang dari mereka dibenarkan untuk menaikkan badannya dan duduk di atas katil selama satu jam setiap petang supaya dapat menyalur keluar bendalir dari dalam paru-parunya.


Katil lelaki itu terletak disebelah satu-satunya tingkap yang terdapat didalam bilik hospital tersebut. Lelaki yang seorang lagi pula terpaksa menghabiskan masanya dengan berbaring sahaja.

Mereka berbual-bual panjang akhirnya. Mereka bercerita mengenai isteri dan keluarga mereka, rumah mereka, pekerjaan mereka, penglibatan mereka didalam perkhidmatan tentera dan dimana mereka pernah bercuti.

Setiap petang bila mana lelaki di tepi tingkap itu dapat duduk, dia akan menghabiskan masa tersebut dengan bercerita kepada rakannya semua benda yang dapat dia lihat diluar tingkap itu. Rakannya itu mula hidup dan sentiasa menanti tempoh satu jam itu dimana dunianya akan berkembang dan hidup semula dengan segala aktiviti dan warna dunia diluar sana.

Tingkap itu menghadap ke sebuah taman yang mempunyai tasik yang indah. Itik dan angsa bermain-main dipermukaan air sementara kanak-kanak pula sibuk melayarkan bot mainan mereka. Pasangan kekasih berpegangan tangan di sebalik bunga-bungaan yang berwarna-warni dan kelihatan kelibat bangunan-bangunan tinggi pencakar langit di kejauhan. Semasa lelaki di tepi tingkap bercerita dengan panjang lebar pemandangan diluar itu, lelaki yang terbaring itu pula akan menutupkan matanya dan cuba membayangkan pemandangan tersebut.

Pada suatu petang yang nyaman, lelaki di tepi tingkap bercerita berkenaan satu perarakan yang sedang berlalu diluar. Walaupun lelaki yang terbaring itu tidak dapat mendengar apa-apa bunyi, namun dia dapat melihat semua itu melalui mata hatinya sepertimana gambaran terperinci yang diterangkan oleh lelaki ditepi tingkap.
Hari berganti hari dan minggu pun berlalu. Suatu pagi, ketika jururawat yang bertugas membawa air untuk mandian mereka tiba, dia mendapati lelaki ditepi tingkap sudah tidak bernyawa lagi, lelaki itu telah meninggal dunia dengan amannya semasa dia sedang tidur. Jururawat itu berasa sangat sedih dan memanggil pembantu hospital membawa mayat lelaki itu pergi.

Sebaik sahaja tiba masa yang sesuai, lelaki yang terbaring dikatil sebelah meminta kebenaran untuk dipindahkan ke katil disebelah tingkap. Jururawat dengan gembiranya melakukan perpindahan tersebut, dan setelah memastikan bahawa lelaki tersebut telah benar-benar selesa, meninggalkanya seorang diri.

Perlahan-lahan, didalam kesakitan, lelaki itu pun menolak badannya keatas dengan sebelah sikunya untuk melihat buat pertama kalinya dunia sebenar diluar. Dia menoleh perlahan-lahan kearah tingkap disebelah katilnya. Tingkap itu mengadap ke dinding kosong.

Lelaki itupun bertanya kepada jururawat, apakah yang telah mendorong rakannya yang telah meninggal dunia itu untuk bercerita tentang perkara-perkara yang indah diluar tingkap tersebut. Jururawat menjawap, bahawasanya lelaki itu sebenarnya seorang buta dan tidak mungkin dapat melihat dinding tersebut. Jururawat menyambung lagi, Mungkin dia cuma ingin memberi awak semangat.
Related Posts with Thumbnails