24 Sep 2014

Tradisi Pelik Tanam Orang Hidup-Hidup

Ada pelbagai tradisi unik yang kadang-kadang tidak terfikir dek akal, salah satunya di Cuba dimana satu tradisi melibatkan perarakan mengebumikan orang yang masih hidup! Namun, tidak perlu bimbang, pengebumian tersebut hanyalah perarakan dan bukan benar-benar ditimbus dalam tanah. Tradisi pelik ini dilakukan setiap tahun dengan meriah di Santiago de las Vegas, bandar kecil berhampiran Havana.
Selama 30 tahun, festival ini selalu disambut pada 5 Februari dan dikenali dengan nama “Burial of Pachencho.” Seperti pengebumian sebenar, ada seseorang yang dimasukkan dalam keranda dan diturunkan ke dalam lubang kubur diiringi muzik dan dihantar sekumpulan yang berkabung. Mereka juga mendoakan dan menangisi ‘jenazah’ itu ketika akan dikuburkan.
Prosesnya bemula di perkuburan umum dengan menurunkan keranda ke liang lahad dipimpin seorang ketua. Selepas memberikan doa terakhir, sekumpulan yang berkabung menaburkan bunga dan menuangkan minuman ke mulut ‘jenazah’ untuk diminumnya. Setelah itu ‘jenazah’ membuka mata dan keluar dari keranda tersebut. Idea tradisi pelik ini bermula pada 1984 untuk mengakhiri musim karnival tempatan. Nama ‘Pachencho’ sendiri dipilih bukan berkaitan dengan seseorang melainkan dari tajuk kisah yang dimainkan di teater tempatan. Berdasarkan kepada suasana berduka, festival kematian palsu ini malah disambut bagaikan sebuah pesta di jalan-jalan bandar selama seharian. “Festival ini memberikan nafas kepada bandar ini yang terus menjalani kehidupan sukar, ” kata Yaumara Solis. “Berduka untuk orang yang hidup bukan tindakan tidak sopan pada yang telah tiada, ini adalah penghormatan untuk cabaran kehidupan.” – Sumber
Related Posts with Thumbnails